Mat og helse på 6.trinn

en person og et barn som sitter ved et bord

Når vi nå nærmer oss slutten av 6.trinn, er det tid for at elevene skal vise hva de har lært i mat og helsefaget så langt i år. I forrige uke var det elevene selv som skulle planlegge for ukens mat og helsetimer. Kriteriene var at måltidet måtte inneholde minst to grønnsaker og ett protein. Hver gruppe hadde et budsjett på 150kr. Etter 2 timers planlegging av oppskrift, samt skrive handleliste etter budsjett, gikk turen til Rema 1000.

Med utgangspunkt i kompetansemål i matematikk og mat og helse, ble det denne uka lagd svært vellykkede måltider på skolekjøkkenet.

Kompetansemål i mat og helse:

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne bruke redskaper, grunnleggende teknikker og matlagingsmetoder til å lage trygg og bærekraftig mat som gir grunnlag for god helse

Kompetansemål i matematikk:

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne utforske mål for areal og volum i praktiske situasjoner og representere dem på ulike måter