Skolehelsetjenesten

Helsesykepleiers kontor ligger i 1. etasje, ved øverste inngang. Vi er tilgjengelig mandag-fredag 09:00-14:00.
Faste møter utenfor huset er hver tirsdag fra 08-12, andre avvik ved kurs og møter kan forekomme.
Alle er velkommen til å ta kontakt ved å komme innom på skolen, eller ta kontakt på telefon/mail.

Foresatte til elever under 16 år og elever fra 16 år og oppover kan bruke helsenorge.no for å kontakte skolehelsetjenesten.

Slik gjør du:

• Logg deg inn på helsenorge.no

• Hvis foresatt: Velg barnet det gjelder

• Klikk på helsekontakter

• Under helsekontakter finner du skolehelsetjenesten

• Skriv en melding for å komme i kontakt med skolehelsetjenesten

Helsesykepleier Tonje Wathne
Tlf: 476 85 325
tonje.wathne@bga.oslo.kommune.no

Helsesykepleier Jesper Lundström
Tlf: 901 54 781
jesper.lundstrom@bga.oslo.kommune.no

Skolehelsetjenestens tilbud

Skolehelsetjenesten har som mål å fremme god helse og trivsel og forebygge sykdom blant barn og unge. Vi er tilgjengelige for elever som strever med ulike helseproblemer, og oppfordrer foreldre/foresatte og elever til å ta kontakt ved spørsmål og behov for veiledning og oppfølging. Der det er aktuelt, henvises barn videre til samarbeidsinstanser. Alle som jobber i skolehelsetjenesten har taushetsplikt (jfr. helsepersonelloven).

Ved sykdom og skade henvises eleven til fastlege/legevakt.

1.trinn: Skolestartsamtale, med vekt og høydemåling og hørselstest. Synstest ved indikasjon. Alle barn og foreldre vil få innkalling i ranselpost i løpet av skoleåret.

2.trinn: Vaksinering DTP-som er en oppfriskningsdose mot difteri, stivkrampe, kikhoste og poliomyelitt

3.trinn: Vekt- og høydemåling samt oppfølging på indikasjon. Helseinformasjon om sunn mat, fysisk aktivitet og sunne tenner

5. trinn: Pubertetsundervisning

6.trinn: Vaksinering MMR-som beskytter mot meslinger, kusma og røde hunder. Tilbud om samtalegrupper om pubertet

7.trinn: Vaksinering HPV-som beskytter mot livmorhalskreft. Den består av 2 doser i løpet av ett år. Jenter og gutter får tilbud.

Elever som mangler vaksiner fra barnevaksinasjonsprogrammet får tilbud om fullvaksinering.

Helsykepleier er sykepleier med videreutdanning i helsefremmende og forebyggende arbeid. Helsykepleier samarbeider med skolens lærere, sosiallærere, pedagogisk-psykologisk tjeneste, barne- og ungdomspsykiatri, barnevern, psykolog og familieveileder, ergo- og fysioterapitjenesten i bydelen.

Råd og informasjon for barn og ungdom i forbindelse med koronaviruset:

Hva kan du snakke med helsesykepleieren om?

• Trivsel
  • Mobbing
  • Trist/lei deg - trenger du en voksen å snakke med?
  • Syn/hørsel
  • Kosthold og fysisk aktivitet
  • Spiseproblemer
  • Vansker hjemme, med venner?
  • Omskjæring
  • Tvangsekteskap